Del cap al paper. Dibuixar per crear un negoci

El ‘visual thinking’ ajuda a passar una idea a la realitat. Aquesta tècnica s’explica en la tercera edició de l’Innotools del Tecnocampus

De la idea a la realitat. Aquest és el repte de l’Inno- tools, un curs massiu online i obert (MOOC) del Tecnocampus de Mataró i la Universitat Pompeu Fabra (UPF), que aquest any arriba a la tercera edició. L’Innotools acosta als inscrits diferents eines innovadores per treballar una idea de negoci. Algunes d’aquestes metodologies són l’Empathy Map (una eina gràfica per identificar un objectiu concret) i el Business Model Canvas (una plantilla que permet analitzar i visualitzar la proposta d’una empresa).

D’altra banda, el visual thinking (o pensament visual) permet relacionar idees amb dibuixos i expressar, d’aquesta manera, pensaments i objectius a través de les imatges.

Pensament visual

Aquest concepte té l’origen en l’any 1969, quan el psicòleg alemany Rudolf Arnheim va publicar el llibre Visual thinking, on explicava les tècniques d’una metodologia que ara ja s’aplica tant en el món de l’educació com en el de l’emprenedoria i l’empresa. El pensament visual expressa les idees amb elements relacionats entre si i així permet identificar problemes o descobrir solucions, un mètode que l’Innotools consolida amb el seu curs online.

Carme Rovira, del Tecnocampus, explica que el MOOC és “un exemple de treball en equip multidisciplinari”. En la primera edició, en la qual es van inscriure 7.500 persones, el repte va ser “reaccionar al que els participants proposaven”, mentre que l’any passat ja es van poder millorar i ampliar els continguts del curs i incloure-hi nou material didàctic.

El 30 de setembre començarà la tercera edició del curs, que té una durada de sis setmanes. “Constatem que som perfeccionistes i que donem més valor a cada mòdul del MOOC, amb més aportacions d’estudiants d’administració i direcció d’empreses del Tecnocampus”, afegeix Rovira.

El poder de la imatge

Dolors Celma, professora de l’Escola Superior de Ciència Social i de l’Empresa del Tecnocampus, reitera la importància de la tècnica del pensament visual: “Les eines per planificar, organitzar, dirigir i controlar són molt teòriques”, reflexiona. Just per això, els alumnes de l’Innotools creen esdeveniments en què poden definir com posen en pràctica aquestes metodologies. “Ells dibuixen amb diferents eines com representarien els esdeveniments amb una perspectiva visual”. I així passen de la teoria a la pràctica.

La professora detalla que a partir del “guió visual” que suposa l’ storyboard plantejat, l’alumnat dibuixa les diferents fases dels seus projectes a través de vinyetes on es pot veure tot el procés que han anat planificant. “Així veuen en primera persona tots els recursos que hi ha. No ho expliquen amb text, sinó amb imatges. L’ storyboard dissenya la història a través de les vinyetes”, diu. Així, segons Celma, s’aconsegueix “portar a l’extrem la visualització, i passar la imatge del cervell al paper”.