Macrooperació tecnològica: Microsoft compra Linkedin per 23.200 milions

La xifra supera el preu que Facebook va pagar per quedar-se WhatsApp, que fins ara era la tercera adquisició més cara del sector tecnològic

Cop de talonari sorpresa de Microsoft per entrar en un sector on els seus competidors més immediats encara no tenen presència. El gegant tecnològic creador de Windows està disposat a pagar 26.200 milions de dòlars (uns 23.260 milions d'euros) per quedar-se la xarxa social de contactes entre professionals Linkedin. La que serà la tercera adquisició del sector tecnològic més cara dels últims anys, Linkedin, ha aconseguit vendre per uns 196 dòlars l'acció, prop d'un 50% més del preu al qual cotitzaven els seus títols divendres passat.


En el comunicat oficial en què explica l'operació, Microsoft assegura que Linkedin mantindrà completament la seva identitat i independència de marca. Jeff Weiner, conseller delegat d'aquesta xarxa social, es mantindrà en el càrrec però a partir d'ara dependrà directament de Satya Nadella, director general de Microsoft.

L'operació ha estat anunciada aquest dilluns per sorpresa justament en el cinquè aniversari de la cotització de Linkedin a la borsa de Nova York i amb un increment de la valoració considerable tenint en compte que al febrer el seu valor va caure en picat després de presentar uns resultats decebedors. De fet, el quart trimestre del 2015 LinkedIn va facturar862 milions de dòlars, un 34% més que l'any anterior, i en el conjunt de l'exercici va ingressar prop de 3.000 milions de dòlars, però encara no ha aconseguit arribar als beneficis:  va perdre 165 milions.

Tot i això Nadella està disposat a pagar més de 26.000 milions de dòlars per quedar-se amb els 433 milions d'usuaris que té aquesta xarxa social en una operació que ha estat aprovada pels consells de totes dues companyies i que preveu fer-se efectiva a finals d'any. Tot i no tenir guanys, un dels potencials de Linkedin és el perfil dels seus usuaris, des d'estudiants fins als responsables de les empreses més grans del món. Des del seu naixement, l'any 2003, Linkedin ha anat canviant el seu model i ha passat de ser un portal d'anuncis de feina a convertir-se en un generador i distribuïdor de continguts que, al mateix temps, connecta professionals de diferents àmbits i amb objectius diversos. Quan va debutar a borsa, Linkedin estava valorada en 4.250 milions de dòlars

Milers de milions per una empresa sense guanys

Tot i el que Microsoft està disposat a pagar, els dubtes sobre la manera en què aquesta xarxa pot aconseguir fer diners continuen presents. En ple procés de reconversió cap a un negoci basat en el núvol i la intel·ligència i anàlisi de dades, la multinacional compradora veu Linkedin com una oportunitat per expandir mercat per als productes d'Office, perquè si una cosa ofereix aquesta xarxa de professionals interconnectats és 'big data' sobre l'activitat dels seus milions d'usuaris.

En declaracions al 'Wall Street Journal', Nadella afirma que actualment les tasques laborals es reparteixen entre les eines i programes com Microsoft Office, que els treballadors fan servir per fer la feina, i xarxes professionals, que connecten empleats. "L'operació pretén unir aquestes dues peces, realment és la unió entre el núvol professional i la xarxa de professionals que l'utilitzen", afirma. Però la qüestió és fer diners i Nadella està convençut que "a mesura que s'incrementin els usuaris de totes dues plataformes apareixeran noves oportunitats de monetització". A més Linkedin ha aconseguit amb èxit passar els seus usuaris web a mòbil, un segment pendent per a Microsoft després de fracassar amb Nokia.


En aquest sentit, Microsoft preveu que l'absorció de Linkedin tingui un impacte negatiu sobre els seus guanys de menys d'un 1% el 2017 i 2018 i que aporti beneficis el 2019. De fet, Microsoft projecta una facturació de 3.600 milions de dòlars aquest 2016, un 15% més que aquest últim any. Aquesta operació se suma a una llista de compres que el gegant creador de Windows ha anat fent els últims anys, com Nokia, Skype o els creadors de Minecraft, i que juntament amb les que han protagonitzat Google i Facebook constaten la concentració del sector tecnològic mundial.