Els grups
d'ofertes i gangues que es creen a l'aplicació de missatgeria cada vegada són
més i compten amb més membres, i han convertit la xarxa en una plataforma
alternativa de comerç col·laboratiu
Tots portem un venedor a dins, sobretot quan se'ns
acumulen les factures. I com a consumidors, no ens podem estar de comprar
una ganga quan
la veiem. Des de l'aparició d'internet han proliferat desenes, centenars de
plataformes de compra, venda i intercanvi d’opinions entre usuaris: és el que
s'anomena comerç col·laboratiu. Però elcomportament dels internautes és un dels més volàtils que es coneix, i el sistema
d'intercanvi de béns que un dia és el rei de la xarxa demà pot estar oblidat.
En aquest context canviant i molt difícil de predir, Telegram
va construint, a poc a poc i per generació gairebé espontània,
un univers per al comerç a petita escala.
Encara és molt lluny de poder fer ombra a aplicacions com Wallapop, però els grups i canals de cerca d' ofertes
i gangues i
de compra i venda entre usuaris, presents a la
xarxa gairebé des de l’inici de la seva aparició l’any 2013, cada
vegada són més i
els conformen més membres.
Ho avala l'estratègia de les principals
plataformes de
comerç col·laboratiu: tant eBay comAmazon han creat 'bots inline' –robots
integrats dins la xarxa– que funcionen com uncercador.
Només s’ha d’escriure @ebayglobalbot seguit del producte que es busca per trobar
un catàleg de possibles compres. Amazon en té diversos, com ara
@amazonglobalbot, @AmazonPriceBot i @AmazonESbot. Si aquests dos
grans gegants han vist mercat a Telegram, és que n’hi ha.
Però la gràcia de Telegram és que qualsevol
pot administrar un grup o un canal sobre la temàtica que desitgi.
Així, molt sovint són els mateixos usuaris els que en creen per poder accedir a
preus millors sense intermediaris. El canal Chatdechollos, per exemple, és un
dels més populars: compta amb més de 42.000 membres i s’hi anuncien des de
productes de segona mà fins a ofertes i gangues que es troben a qualsevol lloc
de la web i sobre tota mena de productes –viatges, reserves, tecnologia, roba.
La compra i venda directa entre usuaris es fa
a través dels grups, on els membres
tenen l’opció de participar a la conversa. Aquests són més
petits –a l'Estat n’hi ha que tenen fins a 4.000 membres–. Chatdechollos,
amb 2.400 usuaris; Vendocompro, amb 725, o Forosegundamano, amb 200, en són
alguns exemples. Els usuaris aprofiten per comprar i vendre, però també
fan servir el canal com a fòrum: per trobar productes
exclusius o que només es compren en altres països, així com per intercanviar
opinions sobre les plataformes de comerç col·laboratiu habituals. Per evitar
l’spam fan servir 'bots' que fan neteja.
La pirateria i les estafes també aprofiten el
filó de Telegram
La contrapartida de Telegram és que, com que
és una xarxa privada –pots fer-la servir amb un nom fals– afavoreix també la
proliferació de grups i canals destinats a lapirateria. Pel·lícules,
documentals, música... Es pot trobar sense pagar a Telegram, i de vegades més
ràpid que buscant-ho a Google. Fins i tot hi ha grups que donen
consells sobre com piratejar continguts.
Tot i que aquests canals solen acabar tancant
per infracció dels drets de 'copyright',
tornen a aparèixer amb un altre nom al cap de poques hores, i la premsa és
un dels sectors més perjudicats per aquestes pràctiques. L'Associació d'Editors de Diaris Espanyols (AEDE) ja
s'ha pronunciat sobre la problemàtica: el maig del 2016 va sol·licitar a les
principals operadores de descàrrega d'aplicacions la retirada immediata de
Telegram del canal Kioskototal, en què es compartien les portades dels diaris
en PDF de diversos mitjans de l'associació. El canal comptava amb prop de 28.000
membres, i finalment es va tancar, però ha tornat a
aparèixer diverses vegades amb altres noms.
Fins aquest diumenge estava disponible
Revistas, un canal on es publicaven en PDF revistes de tota mena. Des de 'The
Economist', passant per la 'New Yorker' fins a 'Vogue':
tots els magazins coneguts disponibles pels usuaris a cost
zero. En els pocs dies en què va estar operatiu acumulava
uns 2.000 membres, fins que ahir també va haver de tancar. A hores d’ara encara
funciona un canal anàleg on es penja tota la premsa
estatal i internacional en PDF.
Però els usuaris també poden acabar
essent les víctimes de l’estafa. El fet que el
venedor sigui un particular i no una empresa posa el comprador
en una posició d'inseguretat, ja que en qualsevol moment el
primer podria desaparèixer o enviar un producte que no toca. La millor manera
d'evitar córrer aquest risc és demanar referències a altres compradors, així
com les dades al venedor, i no pagar mai abans de tenir alguna garantia que el
producte és l'adequat.
Comentarios
Publicar un comentario